
Autoconeixença
La meva motxilla invisible
TEMA: Autoconeixença: és entendre les teves emocions, pensaments, valors i com actues.
EDAT: 19-20 Anys
DURADA: 1 hora
Nº PARTICIPANTS: : 25 persones i com a màxim 30
OBJECTIUS:
- Prendre consciència de què portem dins nostre (emocions, valors, pors, fortaleses).
- Reflexionar sobre com ens afecten aquestes càrregues o recursos.
- Fomentar el respecte i la comprensió dins del grup.
MATERIALS:
- Fulls amb el dibuix d'una motxilla buida (o cartolines on la dibuixin)
- Llapis, bolígrafs, retoladors, colors
- Música suau per ambientar
DESENVOLUPAMENT:
1. Introducció (10 min): Es presenta la metàfora de la "motxilla invisible": tots portem una motxilla on hi ha les nostres experiències, emocions, valors, preocupacions, somnis…
2. Omplim la motxilla (20-25 min): Els participants escriuen o dibuixen dins la motxilla: ○ 3 coses que consideren fortaleses pròpies ○ 2 coses que els pesen o els preocupen ○ 2 valors que consideren importants ○ 1 somni o objectiu de futur
3. Compartició en parelles (15 min): De manera voluntària, comparteixen amb una altra persona alguns elements de la seva motxilla. S'enfoca en l'escolta activa i el no judici.
4. Posada en comú opcional (10 min): Qui vulgui pot compartir alguna cosa amb tot el grup. Es fa des del respecte i la llibertat de no compartir si no es vol.
5. Tancament reflexiu (5 min): Pregunta de cloenda: "Què m'he adonat que porto a la meva motxilla i no n'era conscient?" Es pot fer per escrit o verbalment.
AVALUACIÓ: (En grup)
- L'activitat estava ben adaptada al nivell maduratiu dels alumnes?
- Han identificat almenys una fortalesa personal?
- Han reflexionat sobre alguna preocupació o emoció que porten dins?
- S'han sentit còmodes compartint (o escoltant) en parella?
- S'han sentits escoltats/des amb respecte?
- Han après alguna cosa nova sobre si mateixos?
- Els materials han estat suficients i adequats per a tothom?