
Dinàmica 8
Dona mirall
TEMA: Autoconeixement
EDAT: A partir de 18 anys
NOMBRE DE PARTICIPANTS: 10-20 participants
OBJECTIUS:
- Escolta activa
- Reflexió
- Respecte
- Empatía
- Parla en públic
- Conèixer més les companyes
- Cohesió grupal
- Compartir emocions
- Autoconeixença
DURADA: 2 hores
MATERIALS
- Foto de la nostre referent que coneixem i una referent externa
- Cartulina.
- Pega.
- Rotuladors.
- Tisores.
ESPAI: Aula
DESENVOLUPAMENT:
Cadascun dels alumnes ha de portar una foto de la referent que coneixen personalment i una altra d'una referent externa. Després, hauran d'explicar-les a la classe. Un cop tots els participants hagin compartit les seves fotos, aquestes es retallaran i s'enganxaran en un mural titulat "La meva dona mirall".
AVALUACIÓ:
- Què he après sobre mi mateix/a durant aquesta activitat?
- Com he practicat l'escolta activa per entendre millor als altres participants?
- Quines reflexions he tingut sobre la meva experiència en el grup i en les activitats?
- Com he demostrat respecte cap als altres participants durant l'activitat?
VARIANT: Un grup d'infants de 6-7 anys, d'un grup d'un esplai on hi ha 8 integrants vidents i 3 cecs.
MATERIALS:
- Fotografies (per als infants vidents).
- Imatges en relleu o impressió 3D simple per als infants cecs (opcions: contorn del rostre, cabell, accessoris, etc.)
- Gravadora o mòbil per enregistrar les veus.
- Fulls amb braille i tinta (si és possible).
- Un mural tàctil amb textures variades (cartolines de feltre, goma eva, tela rugosa, paper de bombolles, etc.).
- Cintes adhesives o velcro per enganxar els elements.
DESENVOLUPAMENT:
Cada infant tria dues dones referents (una propera i una externa).
Els infants cecs poden usar una gravació de veu, objecte simbòlic o imatge tàctil per representar-les. En rotllana, cada infant explica o escolta la gravació sobre les seves referents, compartint qui són i per què les admiren. S'enganxen fotos, objectes o imatges en relleu sobre un mural tàctil i inclusiu, amb etiquetes en braille i tinta. Es poden afegir textures que representin valors (ex: tela suau per "tendresa").
OBSERVACIÓNS:
Tots els participants han col·laborat activament durant tota l'activitat, mostrant una gran implicació i disposició per treballar en equip. Cada un d'ells ha aportat el seu esforç i les seves idees, contribuint al desenvolupament de les tasques de manera organitzada. No només han complert amb les seves responsabilitats, sinó que també s'han ajudat mútuament quan ha estat necessari, creant un ambient de suport i cooperació. Aquesta col·laboració ha estat essencial per aconseguir els objectius establerts i ha afavorit la creació d'un grup unit i compromès amb l'activitat. La implicació de tots els participants ha estat un factor clau per aconseguir un resultat final reeixit i satisfactori per a tothom.
RECURSOS ADIENTS I RELACIONATS
"Dones extraordinàries" (Edicions de 1984): Una recopilació de textos que analitza la vida i l'impacte de dones que han estat claus en la història, les ciències, la literatura, etc.